Cei care nu predau documentele necesare verificărilor efectuate de cei de la ANAF vor risca să înfunde pușcăria pentru o anumită perioadă de timp. Tot ca element de noutate, inspectorii antifraudă vor putea trimite somații celor care refuză predarea documentelor cerute, iar cei care nu se conformează riscă până la 6 ani de închisoare. ANAF a lansat în dezbatere recent un proiect de ordin care aduce mai multe noutăți.
„Din practica controalelor a rezultat că, în nenumărate situații, contribuabilul nu dă curs solicitării inspectorilor antifraudă de a prezenta documente în vederea efectuării/continuării verificărilor, solicitare formulată prin intermediul formularului ”Invitație”, cu consecința elaborării de acte de sesizare a organelor de urmărire penală în temeiul art. 4 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare (Legea nr. 241/2005). Potrivit textului de lege invocat anterior ”Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la un an la 6 ani refuzul nejustificat al unei persoane de a prezenta organelor competente documentele legale și bunurile din patrimoniu, în scopul împiedicării verificărilor financiare, fiscale sau vamale, în termen de cel mult 15 zile de la somație.”
La nivelul DGAF există soluții de clasare comunicate de organul de urmărire penală motivate de faptul că nu s-a uzitat și comunicat contribuabililor în cauză documentul intitulat ”Somație”, nefiind astfel întrunite elementele constitutive ale infracțiunii prevăzute la art. 4 din Legea nr. 241/2005 pentru acest considerent. De asemenea, introducerea documentului ”Somație” asigură o practică unitară la nivelul organelor de control fiscal, documentul fiind reglementat și prin ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3711/2015 privind modelul şi conținutul formularelor şi documentelor utilizate în activitatea de inspecție fiscală.
Totodată, ca urmare a recomandării Direcției generale de legislație Cod procedură fiscală, reglementări nefiscale și contabile din cadrul Ministerului Finanțelor au fost modificate instrucțiunile de completare a documentelor „Invitație” și ”Somație”, în sensul înserării, în cuprinsul instrucțiunilor de completare și utilizare, a precizărilor art. 6 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare: „Ori de câte ori organul fiscal trebuie să stabilească un termen pentru exercitarea unui drept sau îndeplinirea unei obligații de către contribuabil/plătitor, acesta trebuie să fie rezonabil, pentru a da posibilitatea contribuabilului/plătitorului să își exercite dreptul sau să își îndeplinească obligația. Termenul poate fi prelungit, pentru motive justificate, cu acordul conducătorului organului fiscal”.
De asemenea, inspectorii antifraudă, ca urmare a controalelor efectuate, au dreptul de a preleva probe, eșantioane, mostre și alte asemenea specimene şi să solicite efectuarea expertizelor tehnice necesare finalizării actului de control. În acest context, în vederea clarificării formularisticii necesare pentru realizarea activității de prelevare a probelor de marcaje și eșantioane de bunuri/produse ambalate se impune introducerea actului/documentului de control denumit ”Proces-verbal de prelevare probe”. Acest document de control este necesar pentru a releva mai clar caracterul secvențial al controlului prin prezentarea în mod distinct a activității de prelevare a probelor de marcaje și eșantioane de bunuri/produse ambalate, ca etapă a controlului antifraudă. La finalizarea controlului operativ și inopinat se încheie proces-verbal de control/act de control, în condițiile legii. Un exemplar al procesului-verbal de control/actului de control se comunică contribuabilului/plătitorului. Procesul-verbal/actul de control constituie mijloc de probă, inclusiv în situația în care în conținutul său sunt prezentate consecințele fiscale ale neregulilor constatate. Contribuabilul/Plătitorul își poate exprima punctul de vedere față de constatările menționate în procesul-verbal/actul de control în termen de 5 zile lucrătoare de la comunicare”.
Noutatea constă în posibilitatea ca un contribuabil/plătitor să își exprime punctul de vedere față de constatările menționate în cuprinsul procesului-verbal încheiat la finalizarea controlului, în termen de 5 zile de la comunicare acestuia. Un alt element de noutate constă în modificarea și completarea Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale prin Legea nr. 126/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacității de combatere a evaziunii fiscale, precum și pentru modificarea şi completarea unor acte normative, noutate ce se regăsește la art. 10 alin. (1) potrivit căruia în cazul săvârșirii unei infracțiuni prevăzute de lege, contribuabilul/plătitorul verificat are posibilitatea, ca în termen de maximum 30 de zile de la finalizarea controlului efectuat, în urma căruia se individualizează un prejudiciu datorat bugetului general consolidat de până la 1.000.000 euro, prejudiciul majorat cu 15% din valoarea acestuia, la care se adaugă dobânzile și penalitățile, de a acoperi integral prejudiciul, prin plată efectivă.
În acest context, fapta nu se pedepsește iar organul fiscal nu sesizează organele de urmărire penală, contribuabilul/plătitorul fiind înștiințat în acest sens”, se precizează în proiectul de ordin amintit.
Dragoș HOJDA