Compania globală de consultanță Roland Berger, realizează anual un raport al mobilității electrice, una dintre piețe-țintă fiind România. Cea de-a șasea ediție a studiului „Romania E-Mobility Index”, aferentă anului 2022 și dată publicității în martie 2023 arată că ritmul de creștere al înmatriculărilor de vehicule cu încărcare la priză – 100% electrice (EV) și hibride de tip „plug-in” (PHEV) – se află la cote ridicate în țara noastră.
Grație unei majorări cu 70% a înmatriculărilor de mașini EV și PHEV, România a reușit în 2022, pentru prima dată, să depășească state precum Spania sau Italia în privința cotei de piață a mașinilor 100% electrice și hibride de tip „plug-in”. Astfel, în timp anul trecut 12% din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi din România a fost aferent mașinilor EV și PHEV, același indicator a fost în Spania de 10%, iar în Italia de 9%.
Desigur, ne aflăm mult în urma unor state precum Norvegia (89%), Suedia (56%), Țările de Jos (35%), Germania (31%) sau Belgia (26%), însă avem un ritm de creștere mult mai mare decât acestea.
Autorii studiului – Szabolcs Nemeș și Dragoș Fundulea – arată că „numărul locațiilor de încărcare crește susținut cu aproximativ 300 pe an, în timp ce stațiile de încărcare rapidă (cu puteri de încărcare de minimum 50kW) și ultra-rapidă (puteri de încărcare de peste 150kW) sunt mai comune decât în trecut. Acestea reprezintă 42% din piață în 2022.
Mai exact, dintr-un total de 1.350 de stații aflate pe teritoriul țării, 58% sunt de 22 kW (AC), 40% între 22 kW – 150 kW (DC) și 2% peste 150 kW (ultrarapide), precizează economica.net.
Aproximativ 30% din infrastructura publică de încărcare se află în zona de retail (centre comerciale). Dacă în 2021 existau în aceste zone 270 de stații, anul trecut numărul lor a urcat la 374. 44% dintre acestea sunt DC cu încărcare rapidă sau ultrarapidă.