Conform datelor I.N.S.S.E., în anul 2023 în județul Maramureș s-au înregistrat 279.437 de sosiri ale turiștilor, ceea ce reprezintă recordul absolut al regiunii, depășindu-l pe cel din 2022 (264.330 turiști) și 2021 (232.291 turiști), dar și cel mai bun an anterior din istorie, 2019 (când au sosit 276.064 turiști).
În privința înnoptărilor, acestea s-au cifrat în 2023 la 504.706, în creștere simțitoare față de anul 2022, când s-au înregistrat doar 476.808 înnoptări. Și această cifră constituie un record absolut.
Așadar, niciodată în istoria Maramureșului, nu au fost înregistrați mai mulți turiști într-un singur an ca în 2023.
În privința poziției mai modeste a județului la nivel național, aceasta se explică prin:
-fractura geografică cauzată de lanțul Gutâi-Țibleș care îngreunează mult deplasarea dintre reședința județului, aeroport și șoseaua europeană – pe de o parte, respectiv grosul obiectivelor turistice, aflate pe văile Iza, Mara și Vișeu – pe cealaltă parte;
-distanța dintre Maramureș și marile orașe furnizoare de turiști, aeroporturi internaționale majore și rute rutiere sau feroviare rapide;
-amplasarea sa pe granița unei țări aflate în război – Ucraina etc.
Recordurile la numărul de turiști, respectiv la cel de înnoptări, nu au venit la întâmplare, ci au fost obținute:
1. prin activitatea lucrătorilor de la structurile de promovare turistică aflate sub umbrela Visit Maramureș, de la Consiuliul Judetean Maramures, Organizația de Management al Destinației județene Maramureș și de la cele câteva birouri funcționale de turism din teritoriu.
Aceștia au relansat, încă în plină pandemie, o campanie susținută de promovare a destinației Maramureș, care a însemnat atât publicarea de materiale promoționale noi și proaspete, fie în format fizic, fie electronic, cât și întărirea prezenței în mass și social media, precum și participarea la mai multe târguri de profil din țară și străinătate.
De asemenea, ei au contribuit decisiv la finalizarea, în februarie 2023, a Strategiei de Dezvoltare și Promovare a Turismului în Maramureș, aflată în aplicare.
Ei au acordat atenție maximă networking-ului pe plan local, workshop-urilor și celorlalte acțiuni de sprijinire și de dezvoltare a infrastructurii turistice maramureșene, inclusiv prin înființarea de Puncte Gastronomice Locale, a unui e-shop al producătorilor locali precum și organizarea unei lungi serii de evenimente, unele dintre ele de mare rezonanță ori complet inedite, menite a pune în valoare moștenirea și atuurile tuturor celor patru „țări” ale Maramureșului, încercându-se implicarea tuturor „actorilor” locali din domeniu.
2. prin efortul întregului corp de stakeholder-i din industrie: profesioniștii care administrează și deservesc unitățile de cazare, de luat masa și de agrement precum și cei din muzee și spații religioase, agenți și ghizi de turism, meșteri populari, fermieri, muzicanți și alți animatori din spațiile rurale și urbane, organizatori de evenimente, transportatori etc.
Concluzionând, mai este încă mult de lucru însă, turismul din Maramureș, la care contribuie nu numai unicitatea atracțiilor sale cât, mai ales, calitatea oamenilor săi, reprezintă, indubitabil, un fenomen aflat pe un trend pozitiv.
OMD Maramureș
Pingback: Știri din Maramureș 22 mai 2024 - cotosra.ro