Conform prevederilor legale (O.U.G. nr. 97/2005 privind domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, cu modificările şi completările ulterioare), actul de identitate se preschimbă la expirarea termenului de valabilitate. Legea spune că titularul sau reprezentantul legal este obligat să solicite eliberarea unui nou act de identitate cu cel mult 180 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate, dar nu mai puţin de 15 zile. Doar că nu întotdeauna se întâmplă aceasta, motivele fiind diverse.
Tot conform legii, persoanele care ale căror acte de identitate sunt pierdute, furate, distruse, deteriorate, alte cazuri, au obligaţia să solicite eliberarea unui nou document de identitate la S.P.C.P.L.E.P. care deserveşte localitatea de domiciliu.
„Ca urmare a solicitării dumneavoastre privind numărul de restanțieri la nivelul județului Maramureș, care nu au solicitat un nou act de identitate, datorită expirării valabilității celui deținut, vă comunicăm că până la data de 30.04.2024 acesta este de 31081 persoane. Dacă vă referiți la cartea de identitate electronică, la nivelul județului Maramureș nu se eliberează acest tip de act de identitate deocamdată”, arată Serviciul de Evidență a Persoanei Maramureș.
Având în vedere apropiatele procese electorale din data de 9 iunie 2024, maramureșenii sunt invitați să intre în legalitate cu acte de identitate valabile, în scopul evitării situaţiilor în care nu vor putea să îşi exercite dreptul de vot.
Dragoș HOJDA