Modificări aduse Formularului 168 „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune”. Potrivit ANAF, prin Ordinul președintelui ANAF nr. 161/2025, privind modificarea Ordinului președintelui ANAF nr. 114/ 2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locațiune precum și a modelului și conținutului formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune”, au fost aduse modificări formularului 168 „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune”.
„Dacă bunul a cărui folosință se cedează este deținut în comun, obligația înregistrării contractului încheiat între părți la organul fiscal competent revine proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal desemnat prin contractul de închiriere sau actul de modificare a acestuia, după caz.
În situația în care într-un contract de locațiune sunt mai mulți locatori, se completează câte o subsecțiune ‘Date de identificare’ și ‘Cotă-parte deținută’ pentru fiecare locator, astfel încât suma cotelor-părți deținute să fie 100%. Reamintim că contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, au obligația înregistrării contractului încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia.
Pentru înregistrarea contractului de închiriere, contribuabilul depune ‘Cererea de înregistrare a contractelor de locațiune’, însoțită de o copie a contractului de închiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de închiriere, având număr și dată, se efectuează de către contribuabil prin înscrierea mențiunii „conform cu originalul” și semnătura acestuia.
Mențiunile privind modificarea sau încetarea contractului de închiriere se declară prin completarea și depunerea cererii, având bifată în formular căsuța ‘Modificare’ sau ‘Încetare’, după caz, însoțită de documentele justificative. Cererea de înregistrare a contractelor de locațiune se completează și se depune de către contribuabilii care obțin venituri din închirierea bunurilor mobile și imobile care au obligația înregistrării contractului la organul fiscal, potrivit legii, contribuabilii desemnați (proprietari, uzufructuari sau alți deținători legali desemnați), în cazul în care bunurile a căror folosință se cedează este deținută în comun și de locatorii care solicită înregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele și modalitățile stabilite în contract” arată ANAF.
Dragoș HOJDA