Pe zona de sud a României ne umplem de autostrăzi și drumuri expres. În schimb, pe zona de nord-vest a țării, în zona Maramureșului nu avem niciun drum expres, darămite autostradă. În Satu Mare avem centură ocolitoare și cam atât. Nu ne legăm de Cluj, că oricum stau mai bine ca Maramureșul. I-am scris secretarului de stat Irinel Scrioșteanu să ne spună care este stadiul proiectelor de infrastructură la nivel de județ. Așteptăm un răspuns în acest sens.
„Am fost pe șantierul tronsonului 1 al Drumului Expres Craiova-Pitești pentru a verifica progresul lucrărilor executate de antreprenor.
Stadiul pe acest tronson de 17,7 km este următorul:
Se execută lucrări de așternere a mixurilor asfaltice BAD 22.4 în zona de legătură a terasamentelor cu structura de la km 7+090, se află în curs de finalizare realizarea drumurilor tehnologice pentru întreținere pe întregul traseu al drumului expres, au fost montate 327 grinzi prefabricate din beton din totalul de 461, la 8 structuri din 15 se execută lucrări de armare a plăcilor de suprabetonare, se montează lisele prefabricate și se realizează grinzile de parapet.
La nodul rutier cu DN65F (Centura de Nord Craiova) sunt în curs de finalizare zidurile din pământ armat de la Culeea 2, urmând a se crește ritmul pentru realizarea zidului la Culeea 1, sunt în curs de realizare lucrările de protecția mediului, sunt în curs de realizare lucrările de colectare și evacuare a apelor prin realizarea de separatoare de hidrocarburi, șanțuri betonate și rigole de acostament, sunt în curs de realizare lucrările de montare a parapetului de siguranță marginal, urmând ca după așternerea stratului de uzură MAS16 să fie montate și pe partea mediană a Drumului Expres. Este în curs de realizarea gardul de protecție împotriva pătrunderii animalelor sălbatice în zona suprafeței carosabile a Drumului Expres, respectiv continuă lucrările de realizare a sistemului ITS prin montarea fibrei de comunicații, realizarea iluminatului în zona nodului de la km 1+400, realizarea fundațiilor pentru panourile cu mesaje variabile (VMS). Reamintesc faptul că pentru acest tronson au fost reluate lucrările de execuție în luna octombrie 2023, la 10 luni după rezilierea contractului cu antreprenorul inițial.
Având în vedere faptul că acest tronson se finalizează până la sfârșitul anului, iar celelalte loturi pe care le avem în lucru (Tronsonul 4 al Drumului Expres Craiova-Pitești și Lotul 3 al Autostrăzii Bucureștiului #A0) au termene de finalizare apropiate, putem spune că în câteva luni vom circula de la Craiova la Constanța doar la nivel de drum de mare viteză. Tronsonul 1: Craiova-Robănești al Drumului Expres Craiova-Pitești are ca punct de început desprinderea din varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova, iar ca punct final, limita județului Dolj cu Olt. Traseul traversează teritoriile administrative ale localităților Craiova, Ghercești, Pielești”, spune Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Dragoș HOJDA