Guvernul României a alocat în 2023 doar 3,3% din PIB pentru educație, conform unui raport UNESCO publicat în octombrie 2024, situându-se pe locul 123 din 171 de țări. Această alocare plasează România la egalitate cu Tanzania și în urma unor țări precum Uganda, Benin și Paraguay. La nivelul cheltuielilor publice generale, România a dedicat doar 8,1% din cheltuiala publică pentru educație, ocupând locul 156 în lume, sub țări precum Uganda, Tonga și Pakistan.
În 2015, România s-a angajat, alături de alte 160 de state, să aloce între 4% și 6% din PIB și între 15% și 20% din cheltuiala publică pentru educație până în 2030, dar nu a atins aceste obiective. Alocarea din PIB în 2023 a fost sub nivelul minim de 4% stabilit internațional, iar din cheltuiala publică este la jumătatea pragului minim de 15%. Din cele 171 de țări evaluate, doar 34 îndeplinesc ambele criterii, în timp ce România se numără printre cele 58 care nu respectă niciunul.
Lipsa unei finanțări adecvate pentru educație afectează accesul la învățământ de calitate, echitatea socială și rezultatele academice. Strategia națională pentru dezvoltare durabilă adoptată în 2018 prevede investiții în creșterea accesului la educație timpurie, învățământ primar și secundar de calitate, precum și pregătirea tinerilor și adulților pentru piața muncii. Fără alocări financiare adecvate, aceste obiective riscă să rămână doar intenții, iar România trebuie să-și crească rapid investițiile pentru a respecta angajamentele internaționale și a asigura o educație de calitate.