Blachotrapez, producător de acoperișuri și fațade, mizează pe o creștere de peste 45% a cifrei de afaceri din acest an, rulajul urmând a ajunge la 160 de milioane de lei. Profitul estimat pentru 2022 va fi, însă, la jumătatea celui din 2021, ca urmare a investițiilor în strategia de marketing. Lider al pieței poloneze a acoperișurilor metalice, Blachotrapez a intrat pe piața românească din 2010 și a dezvoltat aici două fabrici – la Baia Mare și, din 2018, la Ploiești, cu o capacitate de producție anuală de aproape 7 milioane de metri pătrați. Blachotrapez este unicul producător din România de țigle metalice și accesorii pentru acoperiș care folosește materie primă ThyssenKrupp, iar printre furnizorii săi se numără și fabrica italiană Arvedi. Vedetele gamei de produse sunt țiglele metalice Enigma și Germania Simetric, ambele produse originale, dezvoltate de echipa de cercetare a grupului Blachotrapez și care sunt produse în România. De asemenea, compania produce șindrila metalică Janosik și, recent, a început fabricația de soluții fotovoltaice prin gama Revolt Energy. Blachotrapez România realizează vânzări en gross și en detail pe piața internă, precum și exporturi în Ungaria și Bulgaria.
Evoluția companiei s-a situat pe un trend ascendent încă din primii ani, iar în prezent Blachotrapez este unul dintre principalii producători de sisteme metalice pentru acoperișuri din țara noastră.
Revista Agenda Construcțiilor nr. 169 (septembrie 2022) a publicat un interviu legat de perspectivele firmei cu Jaroslaw Turczynski (CEO, Blachotrapez România).
– Care sunt principalele tendințe pe piața de sisteme pentru acoperișuri în 2022?
– Așa cum ne-am obișnuit clienții, la Blachotrapez adăugăm și schimbăm ceva în permanență cu aceeași dorință de dezvoltare pe care am avut-o din prima zi în care am intrat pe piața din România. Tendința pieței este, în acest an, spre modern și acesta este și focusul firmei noastre, de a fi cea mai modernă firmă pe piață. Producem modele de țiglă metalică care nu se regăsesc la alți producători, avem patentat sistemul de producție cu o tehnologie unică în lume: SPS – Safe Profiling System, adică Sistemul de Ștanțare Sigură, ceea ce presupune încălzirea materiei prime înainte de ștanțare. În ceea ce privește trendul în materie de acoperișuri la persoane fizice, aș spune că este centrat spre tehnologia eco, iar această tendință o urmăm și noi, la fel cum încercăm permanent o conexiune între stilul tradițional și influențele moderne. Blachotrapez merge înainte cu piața; recent, am lansat pe piața românească un nou brand din compania mamă: Revolt Energy, o investiție bazată pe cele mai recente tehnologii, brand sub care oferim panouri fotovoltaice, invertoare și inclusiv stații de încărcare electrice.
– Ce evoluție au înregistrat rezultatele companiei, în primele 6 luni ale anului?
– Ca în fiecare an, și în 2022 în compania noastră ținem cont de doi indicatori: valoarea rulajului și valoarea de metri pătrați produși. Anul acesta, în primele șase luni, firma noastră a înregistrat o creștere cantitativă de 7%, în metri pătrați produși, și un rulaj de 63 milioane de lei, față de anul trecut, când în aceeași perioadă acesta a fost de 43 milioane de lei. Totuși, dacă mă gândesc la criza materialelor de construcție, nu am motive să fiu foarte optimist. În 2021, în primele șase luni, am avut 4,6 milioane de lei profit brut, iar anul acesta, profitul brut este de 3,7 milioane de lei, versus 20% creșterea valorii rulajului. Au crescut foarte mult costurile de producție, combustibil, electricitate, forță de muncă, dar nu și marja. În sectorul materialelor de construcții a început criza reală, iar aceasta se vede în prețul materiilor prime, care sunt cu 30% mai ieftine. Nu simt că anul acesta va fi mai bine, dar, la fel cu competitorii din domeniu, vom găsi cele mai bune soluții. Suntem atenți atât la costuri, cât și la eficiența oamenilor.
– Ce estimări și obiective aveți pentru întregul an?
– Pentru 2022 avem în plan să atingem o cifră de afaceri de peste 160 de milioane de lei, comparativ cu 110 milioane de lei anul trecut. Vrem să ne susținem ritmul accelerat de dezvoltare înregistrat și în ultimii ani și cred că putem realiza aceasta, deoarece avem o echipă foarte bună. Profitul estimat pentru 2022 va fi la jumătatea celui din 2021 deoarece am investit mult în strategia de marketing, dar sunt convins că este o strategie câștigătoare pe termen lung.
De altfel, în ultimii zece ani am reușit să consolidăm o echipă de profesioniști, astfel că în 2022 am ajuns, în premieră, în top 25 de firme cu cele mai mari afaceri din județul Maramureș și în top 25 de firme din județ cu cele mai mari profituri. Consider că tot succesul firmei noastre se bazează pe gândirea modernă a echipei și pe soluțiile pe care le oferim pe piață. Dacă privesc în urmă, drumul până aici nu a fost deloc ușor.
Am intrat pe piața din Maramureș cu producția de țiglă metalică alături de o echipă dornică să învețe și să facă performanță într-o zonă a țării care nu avea o tradiție de producție de țiglă metalică. Cu toate acestea, am învățat din greșeli și, cu fiecare an, am adaptat modalitatea de muncă și strategia de vânzări în așa fel încât să obținem rezultatele propuse și să câștigăm încrederea clienților noștri prin soluții moderne, bine implementate.
– În ce regiuni înregistrați cele mai multe vânzări?
– Anul acesta vedem tot mai clar avantajul echipei proprii din Ploiești, care ne-a ajutat să creștem compania în zona de sud a țării. La această creșterea a contribuit și noua strategie de marketing: în 2022 investim mult în campania generală de promovare a brandului Blachotrapez pe toate canalele media, iar rezultatele se văd în creșterea numărului de clienți noi.
De asemenea, prin cele șase puncte de lucru ne concentrăm în principal pe distribuția en gros și pe export. Suntem norocoși că din Baia Mare avem acces rapid și facil spre Ungaria, ceea ce ne ajută ca 30% din producția din România să meargă spre export (cea mai mare parte spre Ungaria și Bulgaria).
– Aveți în plan investiții sau lansarea de produse sortimente noi?
– Încercăm să venim în întâmpinarea clienților cu noi produse în fiecare an, iar investițiile să le proiectăm ca strategie pe termen lung. Vom merge în continuare cu producția de țiglă metalică și ne gândim la dezvoltare pe parte eco. De aceea, Revolt Energy este în centrul planului nostru de dezvoltare pentru următorii doi-trei ani. Totodată, ne propunem să acoperim mult mai mult din piață decât o facem la momentul actual, cu atât mai mult cu cât suntem convinși că produsele noastre concurează la cel mai înalt nivel cu ceilalți producători de pe piață. Avem colaborări în exclusivitate cu Thyssen Krupp, uzina care ne furnizează cea mai bună materie primă; avem avantajul unor modele pe care nimeni altcineva nu le are, cum ar fi țigla metalică Germania Simetric, cu vânzări foarte bune pe piața din România, sau țigla metalica Enigma, lansată anul trecut și care a devenit populară în scurt timp.
Anul acesta finalizăm și investiția de extindere a fabricii. Dacă până acum am lucrat pe un hectar și jumătate, de anul viitor vom lucra pe două hectare și jumătate, ceea ce înseamnă o hală de producție nouă de 1.500 mp și o clădire de 900 mp pentru sediul companiei. 50% din această investiție de 12,4 milioane lei a fost susținută de la stat și suntem foarte bucuroși că am obținut-o. Anul acesta vom termina implementarea pentru aceste construcții și inclusiv noul sistem de producție va fi modernizat și automatizat pentru mai multă siguranță. În urma acestei investiții, oferta noastră va crește cu patru noi tipuri de țiglă metalică.
– Care sunt principalele dificultăți/ provocări cu care vă confruntați în această perioadă?
– Cea mai mare provocare în acest moment, atât a noastră, cât și a sectorului în cadrul căruia activăm, este problema ieftinirii materiei prime pe parcursul sezonului, în condițiile în care noi facem achiziții o dată la trei-patru luni, iar astăzi materia primă este mai ieftină decât la achiziție. Este o provocare să vedem cine face vânzări sub preț de intrare. Marja pe produsul final a scăzut la 7-8%, costurile de producție au crescut, iar pentru mine, ca CEO, provocarea este să termin anul pe plus. Trebuie să fii un manager foarte focusat pe acest obiectiv în condițiile în care se ieftinește materia primă, crește costul de producție, iar piața materialelor de construcții stagnează din cauza creșterii dobânzilor la bănci, care influențează clientul final. (E. M.)