Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) aduce la cunoștința publicului faptul că începând de azi, 1 mai a.c., procedura de vot pentru alegerea Președintelui României din anul 2025 va începe în străinătate odată cu deschiderea secției de votare din Auckland, Noua Zeelandă (la ora 22:00, ora României).
„Pentru a asigura condiții optime de vot cetățenilor români din diaspora au fost înființate 965 de secții de votare în străinătate, având la bază propunerile formulate de Ministerul Afacerilor Externe, cu 15 secții de votare mai multe decât în cazul alegerilor prezidențiale și parlamentare desfășurate în anul 2024.
Votarea în străinătate la alegerile prezidențiale se desfășoară, potrivit prevederilor Legii nr. 370/ 2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe durata a trei zile pentru fiecare tur de scrutin (2, 3 și 4 mai 2025, respectiv 16, 17 și 18 mai 2025). În conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/ 2025, votarea în străinătate începe în zilele de vineri și sâmbătă, la ora locală 07:00, și se încheie, la ora locală 21:00 (cu posibilitatea prelungirii până la ora locală 23:59 pentru cetățenii care, la ora locală 21:00, se află în sediul secției de votare, precum și pentru cei care se află la rând în afara sediului secției de votare pentru a intra în localul de vot). În ziua de duminică, votarea în afara țării va începe la ora locală 07:00 și se va încheia la ora locală 21:00, fără a depăși ora 21:00 a României (cu posibilitatea de prelungire, în conformitate cu prevederile legale în vigoare).
Cetățenii români cu drept de vot care locuiesc în afara teritoriului României sau se află temporar în străinătate pot vota la alegerile prezidențiale la oricare din secțiile organizate în afara țării, pe baza unui act de identitate emis de statul român, valabil în ziua votării: cartea de identitate; cartea electronică de identitate; cartea de identitate provizorie; buletinul de identitate; pașaportul diplomatic; pașaportul diplomatic electronic; pașaportul de serviciu; pașaportul de serviciu electronic; pașaportul simplu; pașaportul simplu electronic; pașaportul simplu temporar; în cazul elevilor din școlile militare, carnetul de serviciu militar”, anunță AEP.
Dragoș HOJDA