IMPORTANT
Noi cerințe de instruire pentru obținerea permisului de conducere
Publicat cu
7 zile in urmape
De
Hojda Dragos
Uniunea Europeană face actualizarea regulilor privind permisele de conducere. Noile norme, confirmate recent de Parlamentul European, urmăresc reducerea semnificativă a numărului de accidente și de victime de pe drumurile europene – în prezent, peste 20.000 de persoane își pierd viața anual în accidente rutiere în statele membre.
Potrivit InfoCons Protecția Consumatorilor, pachetul legislativ combină digitalizarea, instruirea mai temeinică a conducătorilor auto și verificări medicale mai stricte, adaptate vârstei și riscurilor individuale. Se vrea o Europă mai sigură în trafic, cu șoferi mai bine pregătiți și un sistem uniform de reglementare, valabil în toate statele membre. Una dintre cele mai semnificative modificări aduse de noua directivă se referă la modul de formare și examinare a viitorilor conducători auto. În cadrul testelor practice și teoretice, accentul va fi pus nu doar pe cunoștințele tehnice, ci și pe conștientizarea riscurilor și pe comportamentul responsabil în trafic.
Candidații trebuie acum să demonstreze cunoștințe despre riscurile legate de unghiurile moarte, utilizarea corectă a sistemelor moderne de asistență a șoferului, deschiderea sigură a portierelor pentru a evita accidentele cu bicicliștii și pericolele asociate utilizării telefonului mobil în timpul condusului.
„De asemenea, Parlamentul European a cerut introducerea unor secțiuni speciale dedicate siguranței utilizatorilor vulnerabili ai drumului, cum ar fi pietonii, copiii și cicliștii. Astfel, formarea va avea un caracter mai practic și mai empatic, urmărind dezvoltarea unei culturi a responsabilității în trafic.
Prin aceste măsuri, Uniunea Europeană își propune să transforme educația rutieră într-un proces continuu, nu doar într-o formalitate necesară pentru obținerea permisului.
Valabilitatea permiselor și controalele medicale periodice
O altă componentă esențială a noii directive se referă la valabilitatea permiselor de conducere și la verificările medicale. Pentru categoriile A (motociclete) și B (autoturisme), perioada standard de valabilitate va fi de 15 ani, însă statele membre vor avea posibilitatea de a o reduce la 10 ani dacă permisul este folosit și ca act de identitate național. Pentru vehiculele de mare tonaj – camioane (categoria C) și autobuze (categoria D) – valabilitatea rămâne de 5 ani. Țările membre pot impune o durată mai scurtă pentru conducătorii cu vârsta de peste 65 de ani, cu scopul de a intensifica controalele medicale periodice sau de a solicita cursuri de reîmprospătare a cunoștințelor.
Înainte de obținerea primului permis sau la reînnoire, șoferii vor trebui să treacă printr-o evaluare medicală completă, care va include teste oftalmologice și verificări ale stării cardiovasculare. Totuși, statele membre pot decide implementarea unor formulare de autoevaluare sau alte proceduri echivalente, dacă acestea respectă standardele europene. Prin aceste reguli, Comisia Europeană urmărește să asigure un echilibru între libertatea de circulație și protejarea siguranței publice, adaptând sistemul la realitățile demografice și tehnologice actuale.
Șoferii începători și conducerea asistată pentru tineri
Pentru prima dată, la nivel european se introduce o perioadă de probă obligatorie de cel puțin doi ani pentru șoferii începători. Aceștia vor fi supuși unor sancțiuni mai stricte în cazurile de conducere sub influența alcoolului, nefolosirea centurii de siguranță sau a sistemelor de prindere pentru copii.
Totodată, tinerii de 17 ani vor putea obține un permis provizoriu (categoria B) care le permite conducerea autoturismelor, dar numai în prezența unui adult cu experiență la volan, până la împlinirea vârstei de 18 ani. În scopul combaterii deficitului de șoferi profesioniști, directiva oferă și posibilitatea ca tinerii de 18 ani să conducă camioane (categoria C), iar cei de 21 de ani – autobuze (categoria D), cu condiția de a deține un certificat de competență profesională.
Aceste măsuri vor contribui la crearea unei generații de conducători auto mai responsabili, care învață treptat să gestioneze riscurile din trafic și să respecte normele de siguranță.
Permisul digital european: pasul către mobilitate modernă
O inovație majoră introdusă de noile reglementări este permisul digital de conducere, accesibil direct pe telefonul mobil. Acesta urmează să devină treptat formatul principal la nivelul Uniunii Europene, contribuind la simplificarea verificărilor și la reducerea birocrației. Totuși, șoferii vor păstra dreptul de a solicita un permis fizic, emis fără întârzieri nejustificate și, în general, livrat în cel mult trei săptămâni. Această dublă opțiune – digital și fizic – asigură incluziunea tuturor cetățenilor, indiferent de nivelul de acces la tehnologie.
Permisul digital va facilita verificările transfrontaliere, va reduce riscul de falsificare și va integra date actualizate în timp real privind statutul permisului, sancțiunile sau suspendările. Astfel, Uniunea Europeană face un pas concret spre armonizarea digitală a mobilității, oferind un model modern și sigur de identificare rutieră.
Suspendarea și recunoașterea interstatală a sancțiunilor
Pentru a combate comportamentele iresponsabile în trafic, noua directivă prevede un sistem unitar de informare între statele membre privind sancțiunile aplicate șoferilor. Astfel, dacă un permis este suspendat, retras sau restricționat într-o țară, această decizie va fi comunicată automat către statul care a emis documentul, asigurând recunoașterea transfrontalieră a măsurii. Printre infracțiunile vizate se numără conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, implicarea într-un accident mortal și depășirea excesivă a vitezei legale (cu peste 50 km/h).
Prin acest sistem, Uniunea Europeană dorește să elimine cazurile în care șoferii sancționați într-o țară continuă să conducă liber în alta. În plus, cooperarea între autorități va fi accelerată prin platforme digitale comune, pentru ca sancțiunile să fie aplicate rapid și uniform. Noile reguli europene privind permisele de conducere reprezintă o reformă amplă și necesară, adaptată realităților moderne ale mobilității și siguranței rutiere. Prin instruire mai riguroasă, controale medicale periodice, tehnologii digitale și o cooperare mai strânsă între state, Uniunea Europeană face un pas decisiv spre reducerea numărului de accidente și creșterea responsabilității la volan.
Implementarea acestor măsuri până în 2030 ar putea salva mii de vieți anual și ar contribui la atingerea obiectivului strategic de zero decese pe drumurile europene până în 2050 – o viziune ambițioasă, dar realizabilă prin educație, prevenție și inovație”, precizează InfoCons Protecția Consumatorilor.
Dragoș HOJDA
Similar

Parcare publică cu plată din această lună în unele zone din oraș

Perioadă de probă pentru șoferii începători. Alte schimbări

142 locuri de muncă vacante în Spaţiul Economic European

UE: Un singur încărcător pentru toate dispozitivele

SĂNĂTATE: Un nou sistem informatic modern pentru asigurați

Noi facilități și servicii medicale gratuite în Maramureș



BAIA MARE – Biletele de autobuz pot fi plătite acum cu RoPay
Maramureșean cu mașină radiată, prins în trafic de poliție

Controale ale poliției între Dragomirești și Săcel

Peste 2.000 de băimăreni au participat la programul de instruire dedicat utilizării defibrilatoarelor automate externe

Ansamblul de copii „Coconii Maramureșului”, locul 1 la Festivalul Interjudețean de Folclor „Dragu-mi-i cântu și jocu”
Vezi ce efecte negative au antibioticele si paracetamolul
Destinatii de vacanta: Creta – Cele mai frumoase locuri de pe Insula lui Zeus

SPITALUL MUNICIPAL SIGHETU MARMAȚIEI – Programări online pentru consultații

Telefonul de 200 lei preferat de interlopi şi urât de poliţişti. Şi Cherecheș îl avea la el când a fugit
Apa structurata, apa energizata, apa vie: Invata acum pasii necesari ca sa te simti mai sanatos si mai energic in 30 de zile!

ÎNOT MASTERS – Băimăreanul Ioan Ștefan Gherghel, campion european la 100 m fluture

CM ÎNOT – David Popovici, nou record mondial de juniori la 200 m liber

SCHIMBĂRI ÎN EDUCAȚIE – Fără teze obligatorii și medii semestriale

VIDEO – Băimăreanul Lucas Tohătan (BC CSU Sibiu), decisiv în victoria cu „U” BT Cluj

R. STAUDER (prefect Maramureș) – „Împreună cu structurile MAI monitorizăm activitățile care implică siguranța cetățenilor veniți din țara vecină” (VIDEO)

Actualitate
- Fără categorie14 ani in urma
Vezi ce efecte negative au antibioticele si paracetamolul
- Uncategorized13 ani in urma
Destinatii de vacanta: Creta – Cele mai frumoase locuri de pe Insula lui Zeus
SANATATE3 ani in urmaSPITALUL MUNICIPAL SIGHETU MARMAȚIEI – Programări online pentru consultații
ACTUALITATE2 ani in urmaTelefonul de 200 lei preferat de interlopi şi urât de poliţişti. Şi Cherecheș îl avea la el când a fugit
- Fără categorie15 ani in urma
Apa structurata, apa energizata, apa vie: Invata acum pasii necesari ca sa te simti mai sanatos si mai energic in 30 de zile!
SPORT3 ani in urmaÎNOT MASTERS – Băimăreanul Ioan Ștefan Gherghel, campion european la 100 m fluture
ACTUALITATE3 ani in urmaSCHIMBĂRI ÎN EDUCAȚIE – Fără teze obligatorii și medii semestriale
SPORT3 ani in urmaCM ÎNOT – David Popovici, nou record mondial de juniori la 200 m liber




