Statul ar putea notifica românii înainte de expirarea actelor. O iniţiativă în acest sens a fost adoptată recent de către Senat, iar acum merge la deputați pentru votul final. O inițiativă legislativă prin care autorităţile ar putea notifica cetăţenii că urmează să le expire cartea de identitate, paşaportul sau carnetul de conducere, a fost adopttă la începutul acestei săptămâni de către Senatul României, cu 99 de voturi pentru și un vot de abținere.
Conform iniţiativei, autorităţile competente vor notifica cetăţenii că urmează să le expire actele prin SMS sau e-mail cu 90 sau 180 de zile înainte de termenul de expirare al fiecărui act în parte. Mai mult, dacă autorităţile nu dispun de numărul de telefon mobil sau de adresa de e-mail a cetăţeanului respectiv, notificarea se va putea face şi prin intermediul poştei.
„Statul trebuie să facă tot ce-i stă în putinţă să uşureze pe cât posibil interacţiunile birocratice dintre instituţii şi cetăţean. Tehnologia există, bazele de date există, singurul lucru care pare să lipsească este voinţa de a pune tehnologia să lucreze în folosul oamenilor. Da, unii cetăţeni pur şi simplu uită sau amână reînnoirea documentelor personale, căci este un lucru pe care-l fac o dată la 10 ani, nu în fiecare zi şi este firesc să mai uite. Amenda nu rezolvă, în sine, problema, nu reînnoieşte actele. O notificare cu 3 sau 6 luni luni de zile înainte de expirare îi ajută pe cetăţeni să evite situaţiile de ieşire din legalitate, iar statului să-şi actualizeze datele”, spune senatorul Raoul Trifan.
Notificarea anticipată le va permite cetățenilor şi să se programeze din timp, evitând cozi interminabile la ghişee. De asemenea, măsura va permite statului să-şi gestioneze mai eficient resursele şi să ofere servicii îmbunătăţite. Iniţiativa legislativă merge acum la Camera Deputaţilor, pentru dezbateri şi vot final.
Dragoș HOJDA