Potrivit unui sondaj realizat de Institutul pentru Politici de Învățământ Superior din UK, aproximativ 5% dintre studenți admit că folosesc inteligența artificială în mod fraudulos. În universitățile din Russell Group, inclusiv Oxford și Cambridge, s-a raportat o creștere de 15 ori a cazurilor de fraudă academică. Peste jumătate dintre studenți folosesc acum inteligența artificială generativă, precum Chat-GPT 3, lansată în urmă cu patru ani.
Instrumente precum Google Gemini, Microsoft Copilot și Claude au îmbunătățit generarea de conținut bazată pe date masive. The Guardian observă că există incertitudine în lumea academică cu privire la utilizarea acestor instrumente și la momentul în care utilizarea lor devine fraudă. Universitățile folosesc software-uri de detectare a AI, dar acestea au generat numeroase rezultate fals pozitive, afectând studenții.
Un studiu recent de la Universitatea din Reading a arătat că profesorii nu pot detecta întotdeauna lucrările scrise de AI. În 94% din cazuri, fraudele nu au fost detectate, iar notele acordate lucrărilor scrise de AI au fost mai mari decât cele ale studenților reali. Universitățile se adaptează, creând politici care încurajează utilizarea responsabilă a AI în educație.