Reparațiile la mașină nu sunt niciodată ieftin. Și cum nu este recomandat să îți repari mașina la vecinul la garaj, ajungi să dai o grămadă de bani la service-urile auto pentru fel de fel de lucruri de făcut la mașină. Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România trage un semnal de alarmă cu privire la presiunile repetate făcute asupra Guvernului şi Parlamentului României în ceea ce priveşte modificarea Legii RCA nr. 132/2017 prin Pl-x 216/2024 „de către o asociaţie care nu are competenţe pe zona de asigurări şi care pare a urmări doar propriile interese”.
„Această asociaţie acţionează împotriva interesului şoferilor şi păgubiţilor din România şi aruncă în spaţiul public mesaje care nu reflectă realitatea – inclusiv privind încheierea de contracte între asigurători şi unităţile reparatoare pentru reparaţiile decontate pe RCA, aşa cum există în acest moment la peste 1 milion de contracte CASCO.
În realitate, adevărul este diametral opus: aşa cum arată studiile de piaţă realizate de IRES, 8 din 10 şoferi păgubiţi (79%) ar apela la un service care are contract cu asigurătorii, în cazul în care ar avea nevoie să îşi repare maşina în baza poliţei RCA în urma unui accident rutier produs din vina altui conducător. În acelaşi timp, doar 11% dintre românii păgubiţi ar apela la un service care nu are contract cu asigurătorii. Cifrele au drept sursă Barometrul privind „Percepţia riscului şi cultura asigurărilor din România”. Această cercetare sociologică a fost realizată în luna mai a acestui an pe un eşantion reprezentativ format din 1.010 respondenţi, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 50 de ani, folosind metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).
Preţul poliţei RCA, plătit de toţi cei care deţin autovehicule, este influenţat semnificativ şi de costul cu despăgubirile plătite. Astfel, contractele cu unităţile reparatoare, care ar putea fi introduse în Legea RCA, aflată acum în dezbaterea Camerei Deputaţilor, ar putea simplifica şi grăbi procesul de despăgubire – la preţuri corecte de piaţă şi reparaţii de calitate, în interesul atât al plătitorilor de prime de asigurare, cât şi al persoanelor prejudiciate.
Pe piaţa de reparaţii auto există diferenţe destul de mari între preţurile practicate de diferitele categorii de unităţi reparatoare în raport cu companiile de asigurare RCA. Astfel, o analiză a datelor aferente perioadei 2018-2022 transmise de companiile Membre UNSAR pentru dosarele cu daune materiale care s-au închis şi s-au plătit (fără a lua în calcul dosarele care sunt încă în rezervă – adică cele care urmează să fie închise), a relevat unele discrepanţe considerabile.
Concret, pentru service-urile independente care nu au un contract de decontare a plăţilor de reparaţie cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită pentru fiecare daună este cu aproximativ 30% mai mare faţă de despăgubirea plătită pentru reparaţii către service-urile reprezentanţelor auto (9.604 lei vs. 7.580 lei), şi de două ori mai mare decât suma plătită către service-urile care au un contract cu asigurătorii, altele decât reprezentanţele (4.921 lei)”, arată UNSAR.
Dragoș HOJDA