În contextul incertitudinii bugetare în care se află România în prezent, ca urmare a tuturor măsurilor fiscale vehiculate în ultimele săptămâni în vederea acoperirii deficitului bugetar de 20 de miliarde de euro, Romanian Business Leaders semnalează 6 modalități prin care se mai pot reduce cheltuielile publice.
De-a lungul a trei săptămâni au fost vehiculate peste 20 de măsuri fiscale pentru mediul privat și doar 2 timide pentru reducerea cheltuielilor publice. În timp ce sectoare întregi de activitate sunt disperate în a înțelege ce viitor imediat le așteaptă, nu se vede aceeași grabă a Guvernului în a reduce cheltuielile bugetare.
Ponderea salariilor bugetare în veniturile încasate la bugetul de stat rămâne cea mai mare din Europa. În 2021, 33,8% dintre veniturile încasate la buget s-au cheltuit pe salarii, față de 22,4% media europeană;
Zeci de sporuri ridicole se acordă către sute de mii de angajați bugetari, în cuantumuri de zeci de procente din salariile lor: sporul de stat pe scaun, sporul pentru risc, sporul de păstrare a confidențialității, spor de solicitare neuropsihică, spor de condiții de muncă dăunătoare (vechiul spor de calculator), spor pentru proiecte europene, spor pentru complexitatea muncii, spor pentru titlul științific de doctor sunt doar câteva dintre cele peste 50 de sporuri care se acordă;
Mii de bugetari acumulează venituri uneori colosale din participarea în sute și sute de consilii de administrație în companii de stat, în spitale, în unități de învățământ, în instituții diverse ale statului;
Numărul angajaților bugetari crește de la an la an o dată cu creșterea numărului de instituții;
Pensiile speciale sunt departe de a fi rezolvate echitabil;
500 de companii de stat raportează pierderi nete de peste 2 miliarde de lei cu datorii la bugetul de stat de peste 4 miliarde de lei (în 2021 conform Consiliului Fiscal) fără planuri de restructurare ale acestora, iar în acest context, Guvernul tocmai a înființat agenția AMEPIP cu bugetari plătiți cu un alt spor de 50%, care va colecta 0,1% din veniturile companiilor de stat, cu 100 de angajați, cu scopul de a le eficientiza, dublând rolul consiliilor de administrație.
„Dorim să vedem o concentrare a guvernanților pentru eficientizarea cheltuirii banilor cu care noi alimentăm bugetul de stat. Înțelegem că poate sistemul de taxare trebuie revizuit, dar dorim să vedem din timp studii de impact al schimbărilor propuse, pe care să avem timp să le analizăm. Dorim să fim consultați din vreme și nu să fim loviți de un tsunami de știri contradictorii date pe surse. Astăzi, politica fiscală a României pare să fie: scapă cine strigă mai tare. Noi avem o voce puternică, putem striga foarte tare, dar nu așa se construiește un sistem fiscal.”, a spus Marius Ștefan, președinte RBL.