Un caz tipic de înșelătorie online este cel al unei femei din Baia Mare care a observat pe platforma de socializare, un anunț publicitar privind investiții în mediul online ce părea a fi din partea unei instituții bancare, pe care l-a accesat. Ulterior, reclamanta a fost contactată de persoane necunoscute care au convins-o să investească suma de 250 de euro, promițând câștiguri însemnate, de care mai apoi nu a beneficiat, fapt pentru care a solicitat înapoierea sumei de bani investită, însă persoanele respective nu au mai răspuns mesajelor sau apelurilor telefonice.
„Ulterior, persoana vătămată a fost contactată din nou de o persoană necunoscută care a invocat faptul că este din partea unei instituții bancare și o va ajuta să își recupereze suma de bani investită, însă pentru acest lucru este nevoie ca persoana vătămată să își instaleze o anumită aplicație pe telefonul mobil. Persoana vătămată a urmat îndrumările autorului, a instalat aplicația și i-a dat acces, acestuia, pe telefonul mobil. Ulterior aceasta a observat faptul că din contul ei bancar a fost efectuată, fără acordul sau consimțământul ei, o tranzacție financiară în cuantum de 9.120 de lei. Prejudiciul total suferit în urmă săvârșirii faptei este de 10.450 de lei”, transmit reprezentanții IPJ Maramureș.
Pentru a preîntâmpina astfel de situații neplăcute polițiștii vă recomandă:
- Să verificați autenticitatea datelor prezentate de internet, contactând banca;
- De asemenea, dacă primiți mesaje sau mail-uri din partea băncilor să fiți atenți la URL (adresa electronică) și să nu dați curs solicitărilor fără să verificați la bancă corectitudinea acestora;
- Evitați să acceptați instalarea unor aplicații pe dispozitivele dvs. la solicitarea unor necunoscuți, pentru că riscați să le dați acestora posibilitatea de a avea acces la informațiile de pe dispozitivul dumneavoastră.
Atenție la modul de utilizare a card-urilor bancare:
- Memorați codul PIN al card-ului bancar sau cel puțin nu-l păstrați alături de card sau notat pe acesta. De asemenea codul PIN nu se divulgă nimănui, tocmai pentru a evita utilizarea acestuia fără acordul dvs.;
- Când extrageți bani de la bancomat, fiți atenți la operațiunile pe care le faceți și nu uitați să vă ridicați banii din fanta bancomatului;
- În cazul în care vă pierdeți card-ul bancar, sesizați banca emitentă pentru a bloca contul dvs. și solicitați alt card;
Atenție atunci când vindeți sau cumpărați bunuri de pe internet:
- Dacă vindeţi bunuri prin diferite site-uri de vânzări, trebuie să ştiţi că plățile nu se fac prin accesarea link-urilor trimise de potenţiali cumpărători prin care vi se solicită să vă introduceți datele card-ului bancar. Datele card-ului se folosesc pentru a face plăți, nu pentru a încasa bani. Pentru încasarea banilor este nevoie de un cont IBAN. Atunci când vindeţi produse puteţi să primiţi banii prin transfer bancar în contul dvs. sau printr-o firmă de curierat, după ce cumpărătorul a intrat în posesia produsului. Totodată, dacă site-ul respectiv are chat, nu acceptaţi să mutaţi discuțiile pe diferite rețele de comunicare. Păstraţi discuțiile cu potențiali cumpărători pe site-ul oficial, astfel veţi putea fi ajutat în caz de fraudă;
- Dacă cumpăraţi bunuri din magazine online, fiţi atenţi la seriozitatea site-ului. Evitaţi magazinele online care au fost înregistrate recent, au un domeniu creat doar de câteva luni, un astfel de site este considerat nou şi presupune un risc să comandaţi produse de pe acesta;
- Optaţi pentru a plăti bunurile comandate la destinaţie, nu în avans.
- Dacă totuși preferați să plătiți online, atenție la cum folosiți datele card-ului, evitați să le salvați chiar și pe site-ul magazinului online preferat, de unde achiziționați bunuri în mod frecvent.