Connect with us
Descarcă aplicația

ACTUALITATE

SEXTORTION – Ademenirea prin metoda ,,romance scam”

Publicat cu

pe

Oamenii întâlniți pe internet de cele mai multe ori nu sunt cine pretind a fi. Însă victimele își dau seama târziu de asta, după ce pierd bani sau trimit fotografii intime unora cunoscuți pe internet. Și de aici problemele. Infractorul își alege victimele după ce le studiază în amănunt profilurile de pe rețelele sociale: „Acesta vizează persoanele vulnerabile, în general singure și cu mai puține cunoștințe digitale, cu care poate crea cu ușurință o conexiune prin intermediul acestor canale. Următorul pas este stabilirea unei relații de încredere cu victima: va solicita de la victimă sume mici de bani pe care apoi i le va înapoia.

Astfel, acesta își va asuma identități care presupun statut de încredere în societate, precum cadru militar sau persoane din mediul academic. Discuțiile sunt purtate exclusiv prin intermediul aplicațiilor de mesagerie, fără apeluri video, iar pentru a convinge victimele fără a le contacta video, escrocul va trimite fotografii cu documente care să ,,ateste” că identitatea pe care și-a asumat-o este reală”.

„În ce constă efectiv acest tip de înșelăciune? În solicitarea de documente personale, date bancare, fotografii indecente sau chiar transferul banilor într-un cont indicat de infractor. În situația în care acesta cere bani direct, va începe cu sume mici, invocând o situație de maximă urgență, precum transportul până la victimă pentru a fi împreună, împlinirea unui proiect sau achitarea unei intervenții medicale costisitoare pentru salvarea vieții (pentru el sau pentru o rudă apropiată). Odată ce va primi primul transfer, infractorul va continua să ceară din ce în ce mai mulți bani. În final, dacă victima refuză să mai trimită o nouă tranșă, acesta recurge la șantaj, inclusiv emoțional, sau nu va mai răspunde deloc la mesaje. Suplimentar, infractorul poate folosi datele obținute pentru a crea identități false, pentru accesarea conturilor bancare, folosirea datelor de pe card pentru cumpărături fără voia victimei sau chiar șantajarea acesteia folosind materialele compromițătoare pentru a obține bani”, arată polițiștii.

Primul sfat pe care vi-l dau oamenii legii este să faceți câteva verificări preliminare înainte de a acorda încredere și a vă apropia de o persoană pe care ați cunoscut-o în mediul online: „Căutați informații din mai multe surse despre identitatea celui care vă contactează online. Solicitați ca discuțiile să se desfășoare prin apel video pentru a putea stabili că persoana este cine spune, nu vă bazați pe fotografiile pe care vi le trimite. Refuzul lor ar putea fi un mare semn de întrebare, chiar dacă invocă motive precum o cameră nefuncțională a telefonului/laptop-ului.

Nu oferiți niciodată date bancare, adică datele cardului, numele de utilizator, parole sau codul pin. Procedați la fel și în cazul documentelor personale, cum ar fi copii ale actelor de identitate, nu transmiteți materiale compromițătoare (informații, fotografii, materiale video), care ar putea fi folosite pentru a vă șantaja. În cazul în care luați hotărârea să vă întâlniți cu o persoană cunoscută prin intermediul rețelelor sociale, spuneți prietenilor și familiei în ce loc și la ce oră urmează să vă întâlniți”.

„Există și riscuri ascunse, cum ar fi sextortion-ul, o formă de șantaj prin care infractorii trimit mesaje unor persoane informându-le, în mod fals, că au preluat controlul asupra dispozitivului pe care acestea le folosesc, că au fost filmate cu camera web a dispozitivului în ipostaze intime sau vizitând site-uri cu anumite conținuturi. Aceștia amenință victimele cu publicarea materialelor intime sau compromițătoare în mediul online sau cu diseminarea acestora către toate persoanele din agendă. Pentru a nu divulga așa zisele materiale compromițătoare, infractorii solicită victimelor o sumă de bani, alte fotografii sau chiar alte favoruri”, mai spun oamenii legii.

Dragoș HOJDA

 

Adauga comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

YHP Logo