Connect with us
Descarcă aplicația

ACTUALITATE

Bonurile fiscale vor include un cod QR. Vezi de când

Publicat cu

pe

Ministerul Finanțelor a lansat în dezbatere publică un proiect de ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul gestionării și implementării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum și pentru alte măsuri fiscale.

După cum se știe, la 1 iulie 2024 intră în vigoare prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2021
privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO eFactura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, cu modificările și completările ulterioare, privind obligativitatea transmiterii facturilor prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, atât în relația B2B, cât și în relația B2G în cazurile care nu exista deja obligația utilizării sistemului.

„OUG nr. 120/2021 nu exceptează de la obligația utilizării sistemului nicio categorie de persoane impozabile și nici
nu prevede mijloacele prin care furnizorii/prestatorii pot stabili că se află într-o relație de tip B2B, respectiv
că livrează bunuri sau prestează servicii către o persoană impozabilă, atunci când beneficiarul lor este, de
exemplu, o persoană fizică, o asociație/fundație, un organism internațional etc. Se propune modificarea și completarea OUG nr. 120/2021 și a Legii nr. 296/2023, în vederea extinderii utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura și în relația B2C, opțional în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 și obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2025, în sensul instituirii obligației persoanelor impozabile care emit facturi pe această relație de a le raporta în sistem, abrogării prevederilor care reglementează Registrul RO e-Factura, având în vedere că operatorii economici, persoane impozabile stabilite în România vor avea obligația de a transmite facturile prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, începând cu data de 1 iulie 2024, iar operatorii economici nestabiliți în România care au optat pentru utilizarea sistemului naţional privind factura electronică RO eFactura și au fost înscriși în Registrul RO e-Factura până la data de 1 iulie 2024, se preiau automat în “Registrul RO e-Factura opțional”, instituirii obligației de a transmite facturile prin/în sistemul naţional privind factura electronică RO eFactura în sarcina organelor de executare silită, inclusiv executorilor judecătorești și Agenţiei Naţionale de
Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, atunci când emit facturi în numele și în contul furnizorilor – persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, în situația în care furnizorul ar avea obligația de transmitere a facturilor prin sistem sau de raportare a acestora în sistem, și a organizării unui registru în care să figureze aceste organe de executare silită”, se precizează în proiectul de ordonanță de urgență amintit.

Se mai dorește exceptarea de la obligația utilizării sistemului în cazul persoanelor impozabile care emit facturi pentru operațiuni care nu sunt în sfera de aplicare a TVA sau pentru sume care nu se includ în baza de impozitare
a TVA, conform Legii nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, pentru care nu există obligația
emiterii unei facturi conform art. 319 din aceeași lege, exceptarea de la obligația utilizării sistemului în cazul persoanelor prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. j) – n) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, exceptarea temporară, până la 30 iunie 2025, în vederea adaptării treptate la sistem, a unor categorii de persoane, respectiv asociații și fundații, agricultori persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori, de la obligația utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, cu posibilitatea de a opta pentru utilizarea sistemului, urmând ca de la 1 iulie 2025 să utilizeze obligatoriu sistemul.

ANAF mai propune introducerea posibilității, în cazul în care este obligatorie transmiterea facturii prin sistemul național RO eFactura, a beneficiarilor care nu primesc facturile prin sistem în termenul prevăzut la art. 10 alin. (7), pentru livrări de bunuri/prestări se servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării, de a notifica
organele fiscale competente, exceptarea de la obligația de a raporta facturile în sistem a operatorilor economici – persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România, care au optat pentru utilizarea sistemului național RO e-Factura, identificarea exacte a faptei sancționate pentru nerespectarea termenului-limită de 5 zile calendaristice pentru transmiterea facturilor prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura.

Același proiect de ordonanță de urgență „extinde sfera informațiilor cuprinse în bonul fiscal, în sensul în care se reglementează înscrierea, la cerere, pe bonul fiscal, a codului de identificare fiscală, în acord cu prevederile art. 82 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în locul codului de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului așa cum este în prezent, informație necesară în contextul
angajamentului asumat de Ministerul Finanțelor prin Planul Național de Redresare și Reziliență Componenta 8 – „Reforma fiscală și Reforma sistemului de pensii”, respectiv un număr de 5 reforme și 8 investiții, printre care reforma administrației fiscale și revizuirea cadrului fiscal. De asemenea, se reglementează obligația tipăririi pe bonul fiscal a datei și orei emiterii bonului, a numărului de identificare al bonului fiscal, precum și seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal și sub formă de cod QR, cu scopul de a facilita preluarea automată de date de către aplicații informatice, în vederea verificării de către contribuabili, inclusiv de pe dispozitive mobile, a realității emiterii, cu un aparat de marcat fiscalizat, a bonurilor fiscale primite de la operatorii economici, măsură care contribuie la combaterea evaziunii fiscale”.

Dragoș HOJDA

Print Friendly, PDF & Email
Adauga comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate