Connect with us
Descarcă aplicația

ACTUALITATE

Creşte numărul pensionarilor la catedră. Învăţământul, neatractiv pentru tineri

Publicat cu

pe

Semnal de alarmă tras de către cei de la Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ. Aceștia spun că în acest moment tinerii nu vor să lucreze în învățământ, un lucru care ar trebui să dea serios de gândit factorilor de decizie de la nivel central. FSLI avertizează că de la un an la altul, numărul cadrelor didactice care s-au pensionat, dar care optează să lucreze în continuare, la plata cu ora, este în creştere.

„Situaţia a fost generată atât de lipsa posturilor titularizabile, cât mai ales de numărul foarte mic al tinerilor care vor să profeseze în sistemul de învăţământ de stat. Absolvenţii de studii superioare nu sunt interesaţi de o carieră didactică din cauza demotivării salariale! În învăţământul românesc de stat, în ciuda creşterilor salariale care au fost acordate în ultima perioadă, venitul unui debutant rămâne în continuare insuficient pentru a acoperi nevoile de bază ale unui tânăr. În acest moment, vă reamintim că un profesor debutant are un salariu de până la 4.000 de lei net/ lunar.

Cu un venit lunar de aproximativ 800 de euro, în condiţiile în care doar chiria sau rata pentru o locuinţă poate depăşi jumătate din acest salariu, este foarte greu pentru un tânăr să accepte să lucreze în şcolile de stat din România. Cu un astfel de venit, un tânăr nu se poate întreţine, dacă nu are ajutorul familiei sale. Să aştepte ani la rând pentru a acumula vechime şi pentru a fi plătit potrivit grilelor de salarizare sau să stea la mila guvernelor pentru indexări sau majorări salariale, este descurajant. În privat, dacă este performant, un tânăr ajunge să îşi dubleze venitul într-un termen mult mai scurt. Niciodată sistemul de educaţie de stat nu va avea cum să ţină pasul cu bonusurile sau facilităţile acordate de angajatorii privaţi, pentru răsplătirea şi fidelizarea angajaţilor care îşi fac treaba. Prin urmare, îi întreb pe această cale pe guvernanţii României, pe parlamentari şi chiar pe preşedintele ţării: cum se vrea România Educată? Performanţa se face cu investiţii susţinute, cu stabilitate şi respect pentru oamenii care oferă calitate prin ceea ce ştiu să facă!”, susţine Simion Hancescu, preşedinte FSLI.

Acesta subliniază că „învăţământul are nevoie acută de tineri, care să vină cu energie, cu idei inovatoare, cu metode noi de predare în faţa elevilor, cărora le trebuie stimulat interesul pentru şcoală, iar acest lucru înseamnă multă dinamică. Din păcate, dinamica din învăţământ are o singură valenţă în acest moment: creşterea numărului suplinitorilor în şcolile din întreaga ţară. Acest lucru este decontat direct de elevii care ajung pe parcursul unui ciclu de şcolarizare să aibă la aceeaşi materie 3 sau 4 profesori diferiţi, cu metode diferite de predare, cu pedagogie diferită, cu stiluri diferite. Este periculos pentru formarea unor elevi să ai atât de multă instabilitate! Ziua Internaţională a Educaţiei, sărbătorită pe data de 5 octombrie, ar trebui să fie momentul în care celebrăm acest sistem. Din păcate, lista neajunsurilor este în continuare mult prea mare!”.

Dragoș HOJDA

Actualitate

YHP Logo