Traderii din Europa caută cumpărători pentru grămezile de cărbune nefolosit, înainte ca acest combustibil fosil să devină inutilizabil, după ce anul trecut Europa a acumulat stocuri mari de cărbune pentru a-şi menţine aprovizionarea cu electricitate, transmite Bloomberg, citat de Agerpres.
După ce îngrijorările referitoare la crize în aprovizionarea cu electricitate s-au risipit, odată cu vremea relativ blândă din timpul iernii, cărbunele importat a început să fie reîncărcat în porturile europene pentru a fi exportat spre pieţe precum Maroc, Senegal şi Guatemala, o inversare a direcţiei obişnuite a livrărilor de cărbune.
În total, în acest an aproximativ 1,12 milioane de tone de cărbune au ieşit din Europa, via Spania, Ţările de Jos şi alte porturi, inclusiv un cargou cu 145.000 de tone care a plecat spre India în luna aprilie. Livrări mai mici au fost trimise pe rute care în anii anteriori ar fi fost puţin probabile.
„O parte din acest cărbune a stat în depozit timp de mai mult de un an iar spaţiile de depozitare sunt scumpe”, spune analistul Guillaume Perret. Dacă stă în spaţii deschise şi este expus intemperiilor timp de mai multe luni, cărbunele începe să se deterioreze şi în cele din urmă devine inutilizabil.
Această dinamică scoate în evidenţă efectele secundare ale crizei energetice din Europa, după ce continentul a implementat măsuri de urgenţă pentru a contracara decizia Kremlinului de a limita livrările de gaze. Termocentralele pe cărbune oprite anterior au fost repuse în funcţiune iar traderii s-au grăbit să cumpere cărbune, o mare parte chiar din Asia, pentru ca Europa să poată să îşi producă electricitatea de care are nevoie. Însă livrările mari de gaze naturale lichefiate şi temperaturile relativ ridicate din timpul iernii au făcut să nu fie nevoie de o mare parte din cărbunele importat. La final, Uniunea Europeană a ars o cantitate de cărbune cu 11% mai mică decât în iarna precedentă, potrivit think-tank-ului Ember.
Trecerea de la lipsă la supraofertă a făcut ca preţurile pentru cărbunele livrat din porturi precum Amsterdam, Rotterdam şi Anvers să scadă până la 90 de dolari de tonă, adică mai puţin de un sfert faţă de preţul înregistrat anul trecut.
„Este foarte neobişnuit să vezi livrări de cărbune din Ţările de Jos spre Maroc şi din Spania spre India. Este un semn că există mai puţină cerere de-a lungul Rinului şi mai multă în afara Europei”, spune Alex Claude, director general la firma de consultanţă DBX Commodities din Londra şi fost trader pe cărbune.
Însă există şi analişti care avertizează că această grabă de a scăpa de cărbunele cumpărat anterior nu este lipsită de riscuri. În iarna care a trecut, Germania a prelungit durata de funcţionare a trei reactoare nucleare pentru a asigura aprovizionarea cu electricitate însă acum aceste reactoare au fost oprite. În plus, livrările de gaze sunt acum mai dependente de conductele din Norvegia precum şi de obţinerea de pe piaţa mondială a cargourilor încărcate cu gaze lichefiate. „Oamenii trebuie să fie atenţi să nu se lase luaţi de val. Nu ştim ce se va întâmpla iarna următoare”, avertizează Guillaume Perret.