Connect with us
Descarcă aplicația

ACTUALITATE

NOUTĂȚI – Vor să schimbe Legea Poliției Locale. Polițiștii locali, dotați cu arme letale

Publicat cu

pe

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a anunțat deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a unui proiect de act normativ și anume Legea poliției locale. Acest proiect ar urma să aducă mai multe noutăți, înclusiv în ceea ce privește competențele pe care le vor avea polițiștii locali de acum înainte.
Ministerul Dezvoltării recunoaște că au fost făcute mai multe analize în cadrul atelierelor de lucru cu reprezentanți ai ministerelor și ai altor instituții ale administrației publice centrale cu atribuții în domeniile de competență ale poliției locale  (MAI, MMSS, MApN, MEAT, MMAP, ISC, ANPC), structurile asociative ale autorităților administrației publice locale (UNCJR, AMR, AOR, ACoR), organizațiile sindicale și asociațiile profesionale ale polițiștilor locali, la final fiind extrase mai multe concluzii.
„Înființarea, în cadrul MDLPA, a unui Consiliu Consultativ al polițiilor locale din care să facă parte reprezentanți ai instituțiilor publice centrale cu atribuții în domeniile de competență ale poliției locale, structurile asociative ale autorităților administrației publice locale în calitate de reprezentanți ai angajatorilor, asociațiile profesionale ale polițiștilor locali și organizațiile sindicale reprezentative în domeniu. Consiliul Consultativ  are ca principale atribuții elaborarea proiectelor politicilor publice și direcțiilor de dezvoltare, identificarea nevoilor de formare profesională, dotarea cu echipamente și analizarea nevoilor de modificare și completare a unor reglementări incidente domeniului de activitate al poliției locale.
Pentru recunoașterea locului poliției locale în rândul structurilor de ordine și siguranță publică, se propune definirea poliției locale ca un sistem dual de ordine și siguranță publică, având în vedere atât competențele partajate de poliția locală cu Poliția Română,  în domeniul ordinii și siguranței publice cât și prevederile Strategiei Naționale de ordine și siguranță publică 2023-2027, aprobată prin Hotărâre a Guvernului nr. 1081/2023, potrivit cărora, pentru asigurarea stării de normalitate și echilibru în cadrul comunităților, se menține un sistem dual de ordine și siguranță publică, respectiv ca serviciu public în slujba comunității, prin consolidarea cooperării între structurile forțelor MAI și structurile de Poliție Locală.  De asemenea, potrivit Strategiei, în ceea ce priveşte acţiunile zilnice pentru menţinerea ordinii publice, se impune continuarea angrenării structurilor de poliţie locală şi consolidarea cooperării între acestea şi structurile forţelor MAI, inclusiv în ceea ce priveşte realizarea schimbului reciproc de date şi informaţii, precum şi accesarea bazelor de date de interes operativ, necesare desfăşurării activităţii specifice, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Având în vedere cadrul legal deficitar în ceea ce privește profesionalizarea personalului poliției locale și necesitatea reevaluării conținutului programelor de formare profesională și al curriculelor acestora, pentru a asigura un nivel ridicat de pregătire, adaptat cerințelor executării atribuțiilor personalului poliției locale, se stipulează instituirea unui sistem de formare inițială a polițiștilor locali, prin reglementarea absolvirii în termen de un an de la numirea în funcție a unor cursuri de formare inițială în domeniile ordine publică și circulație rutieră, cu durata de 4 luni și de formare specializată în toate domeniile de competență (disciplina în construcții și afișajul stradal, protecția mediului, activitatea comercială, evidența persoanelor, comunicare și cunoștințe generale de administrație publică) ale poliției locale, cu durata de 6 săptămâni, obligativitatea absolvirii unor cursuri de perfecționare de către toți polițiștii locali aflați deja în sistem – în scopul profesionalizării funcției publice specifice de polițist local, cu durata de 10 zile în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a legii”, se arată în Expunerea de Motive la acest proiect de lege.
Autoritățile vorbesc și despre un sondaj făcut pe un eșantion de 1500 de persoane, referitor la percepția cetățeanului cu privire la activitatea poliției locale, „din care a rezultat faptul că, principalele trei aspecte care ar trebui îmbunătățite, din perspectiva publicului despre serviciul de poliție locală, au fostcomunicarea în relație cu cetățeanul – 68%, sistemul de pregătire profesională – 54%, respectiv etica și conduita polițistului local – 42%”.
„Referitor la formarea profesională, cele mai menționate domenii în care polițiștii locali ar trebui să-și îmbunătățească cunoștințele sunt relații publice și comunicare 77% și legislație 58%. Fiind astfel necesară realizarea unor cursuri de specialitate și în alte domenii decât cele de ordine publică și circulație pe drumurile publice.
Tot în acest act normativ supus dezbaterii se mai aduce în discuție necesitatea clarificării funcției publice de polițist local ca funcție publică specifică „prin introducerea de noi norme cu aspecte ce definesc specificitatea acestei funcții.
De asemenea, sunt reglementate funcțiile publice de conducere ca funcții publice specifice. Având în vedere atribuțiile și competențe legale stabilite pentru furnizarea serviciilor publice de interes județean, în care poliția locală își poate desfășura activitatea, se propune reglementarea posibilității organizării acestui serviciu și la nivelul Consiliului Județean, prin hotărâre a autorității deliberative. Reglementarea expresă în noul proiect de lege al poliției locale a normelor de hrană la care au dreptul polițiștii locali și a faptului că metodologia prin care se va realiza actualizarea alocației valorice a normei de hrană va fi reglementată prin Hotărâre a Guvernului aprobată la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, fără a mai fi necesară comunicarea acestei valori de către Ministerul Apărării Naționale”.
„Luând în considerare modul în care este organizat serviciul de poliție locală, faptul că activitatea poliției locale este guvernată printre altele pe principiul prevenției și având în vedere toate implicațiile dotării și uzului de armă letală, se propune realizarea dotării cu armament letal numai cu aprobarea Instituției Prefectului și structurilor teritoriale ale Poliției Române, după analizarea valorii indicatorilor de criminalitate și a gravității faptelor infracționale, existente la nivelul localității. Dotarea structurilor de poliție locală se realizează în acest moment în mod diferit, noua reglementarea stabilește limitele în care aceste structuri pot fi dotate unitar, pentru prestarea serviciului la aceleași standarde.
În ceea ce privește, domeniile de competență ale poliție locale, acestea au fost completate cu anumite prevederi în funcție de evoluția legislativă aferentă și noile realități din teren sau pentru a reglementa anumite stări de fapt.
Astfel, în ceea ce privește atribuțiile pe ordine publică, s-a clarificat faptul că însoțirea personalului din aparatul de specialitate al primarului, sprijinul autorităților competente în protejarea fondului silvic sau a executorilor judecătorești se realizează la solicitarea acestora și nu ca activitate continuă. De asemenea, s-a reglementat cadrul în care polițistul local să poată desfășura activități de prevenție ca un factor al siguranței de proximitate și sprijinul pentru limitarea și înlăturarea efectelor calamităților naturale. În domeniul pazei obiectivelor, în afara pazei bunurilor au fost introduse competențe în paza valorilor, inclusiv pe timpul transportului. În domeniul circulației pe drumurile publice a fost introdusă competența  de dirijare a circulației, precum și lărgirea prerogativelor polițiștilor locali în concordanță cu Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare.
În domeniul disciplinei în construcții, reglementarea distinge între lucrări realizate fără autorizație de construire și lucrări realizate fără respectarea autorizației de construire. În domeniul protecției mediului, au fost clarificate anumite prerogative și reglementate modurile în care polițiștii locali constată contravenții în acest domeniu și sesizează autoritățile competente. Aria competențelor și limitele în care se desfășoară activitatea polițiștilor locali au fost clarificate și în domeniul activității comerciale.
Se introduc de asemenea, elementele de identificare comune precum seria, care reprezintă identificarea alfabetică a unității administrativ teritoriale și numărul insignei format din 4 cifre care reprezintă /identificarea numerică a polițistului local”, se mai precizează în proeictul supus dezbaterii publice.

Adauga comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

YHP Logo