Connect with us
Descarcă aplicația

IMPORTANT

PENSII – Certificatul de viață. Cine trebuie să-l trimită și când

Publicat cu

pe

Casa Națională de Pensii a emis recent ORDIN-ul nr. 874 din 26 iunie 2024, publicat în Monitorul Oficial în 9 iunie, privind reglementarea modalităților de certificare a copiilor documentelor care atestă vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 și a copiilor documentelor care atestă perioadele asimilate, precum și a existenței beneficiarilor nerezidenți.

„Pentru a se evita efectuarea unor plăți necuvenite sau către beneficiari nerezidenți a căror situație s-a modificat, cu efecte asupra obligației casei teritoriale de pensii competente de a achita drepturile de pensie și/sau alte drepturi care se stabilesc și se plătesc de către casele teritoriale de pensii, se va utiliza certificatul de viață ca instrument de verificare administrativă. Se aprobă modelul unic de certificat de viață, prevăzut la art. 98 alin. (8) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, care constituie dovada pe baza căreia se continuă plata drepturilor cuvenite beneficiarilor nerezidenți, prevăzut în anexa nr. 2.

În aplicarea prevederilor prezentului ordin, la confirmarea existenței, beneficiarii sistemului public de pensii pot utiliza, ca mijloc alternativ de verificare administrativă, modelul de certificat de viață prevăzut la art. 8 alin. (2) din Ordinul președintelui Casei Naționale de Pensii Publice nr. 865/2023 privind reglementarea modalităților de certificare a copiilor documentelor care atestă vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 și a copiilor documentelor care atestă perioadele asimilate, precum și a existenței beneficiarilor nerezidenți.

Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarul nerezident aflat în plată are obligația de a transmite semestrial, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an, un certificat de viață”, se arată în documentul citat.

Apoi, „Beneficiarul nerezident are obligația de a semna partea A a certificatului de viață în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de reședință, respectiv de domiciliu, după caz, care poate fi o instituție de pensii, o autoritate administrativă locală, un notar public, un oficiu consular al României sau un birou al unuia din patronatele cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat protocoale de colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL-UIL) din Italia, în vederea certificării existenței acestuia”.

Dragoș HOJDA

Print Friendly, PDF & Email
Adauga comentariu

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate