În atenția parlamentarilor se află în aceste zile o propunere legislativă pentru modificarea Legii nr.17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr.268/2001 privind privatizarea societăţilor ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului.
„Se impune modificarea cadrului legal de reglementare a vânzării terenurilor agricole situate în extravilan, prin clarificarea faptului că sunt preemptori proprietarii terenurilor vecine terenului supus vânzării, indiferent dacă acestea sunt situate în extravilan sau intravilan și indiferent de categoria de folosință a acestora. Este imperios necesară garantarea circulației juridice a terenurilor agricole situate în extravilan și exercitarea dreptului de preempțiune în condiții nediscriminatorii”.
Potrivit acestui proiect de lege, „preemptori de rang III sunt proprietarii terenurilor vecine cu terenul supus vânzării, indiferent dacă terenul proprietarului vecin se află în intravilan sau extravilan și indiferent de categoria de folosință a acestuia și/sau arendașii terenurilor agricoole vecine cu terenul supus vânzării”. Apoi, „prioritatea la cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan se stabilește astfel: proprietarul de teren agricol vecin care are hotarul comun cu latura cea mai mare a terenului ce face obiectul ofertei de vânzare”.
„În cazul în care terenul ce face obiectul ofertei de vânzare are două laturi mari ori toate laturile egale, prioritate la cumpărarea acestui teren are proprietarul de teren vecin, tână fermier, care are domiciliul/reședința situat/situată pe teritoriul național pe o perioadă de cel puțin un an anterior înregistrării ofertei de vânzare a terenurilor agricole situate în extravilan. Apoi, prioritate vor avea proprietarii de teren vecin care au hotarul comun cu terenul ce face obiectul ofertei de vânzare, în ordinea descrescătoare a lungimii hotarului comun cu terenul în cauză, respectiv în cazul în care latura mare sau una dintre laturile egale ale terenului ce face obiectul ofertei de vânzare are hotarul comun cu un teren situat pe raza altei unități administrativ-teritoriale, prioritate la cumpărarea terenului are proprietarul de teren vecin cu domiciliul/reședința în raz UAT-ului unde este amplasat terenul”, se arată în respectivul proiect de lege.
Dragoș HOJDA