Examenele naționale, fie că este vorba despre Evaluarea Națională sau Bacalaureat, marchează încheierea unui ciclu de studii gimnaziale sau liceale și reprezintă un factor de stres psihologic atât pentru elevi, cât și pentru părinți.
Profesoara Claudia Sava, care predă Limba și literatura română de 33 de ani la un colegiu din Iași, a declarat pentru AGERPRES că examenele naționale au două componente esențiale: una academică și una psihologică și emoțională, ambele necesitând gestionare atentă.
„Componenta academică implică efort intelectual, concentrare și lectura atentă a cerințelor, fie că este vorba despre Evaluarea Națională sau Bacalaureat. Este crucială înțelegerea cerințelor, a textelor suport și concentrarea pe ceea ce se așteaptă de la elevi. O lectură atentă a enunțurilor reprezintă, din perspectiva profesorilor, jumătate din rezolvarea cerinței. Pe de altă parte, componenta emoțională face diferența între elevii buni competitori și cei mai ezitanți. Elevii buni competitori reușesc să își gestioneze emoțiile și să le folosească pentru a se concentra pe ceea ce au de rezolvat”, a explicat Claudia Sava, care în prezent predă la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Iași.
Potrivit acesteia, este esențială gestionarea corectă a timpului înainte de probe. „Odihna și relaxarea sunt cruciale. Informațiile academice se fixează prin odihnă și somn. De asemenea, climatul familial joacă un rol important, părinții trebuie să știe să empatizeze și să sprijine copilul. Adolescența este o perioadă cu furtuni emoționale, iar o abordare calmă și naturală a examenelor poate aduce rezultate mai bune decât un stres exagerat”, a afirmat Claudia Sava.
Profesorul a subliniat că nu doar elevii, ci și părinții sunt supuși stresului în perioada examenelor. „Părinții ar trebui să încerce să își controleze emoțiile și să creeze un climat afectiv echilibrat și empatic pentru copii. Dacă nu reușesc, există modalități de a se calma și de a sprijini copilul indirect”, a explicat ea.
Elevii resimt cea mai mare emoție atunci când primesc subiectele de examen. „La o primă vedere, subiectele pot părea dificile, dar este important ca elevii să înceapă cu acele întrebări la care se simt confortabili. Creierul va identifica treptat soluții și pentru celelalte cerințe. Este important să nu se panicheze și să abordeze subiectele cu răbdare și calm”, a adăugat profesoara.
Claudia Sava a observat că mulți elevi repetă intens materia cu câteva ore înainte de examen sau chiar în noaptea precedentă, ceea ce este greșit. „Este recomandat ca elevii să se relaxeze cu o zi înainte de examen, să se plimbe, să vadă un film vesel sau să citească ceva plăcut. De asemenea, odihna din noaptea de dinainte este esențială”, a sugerat ea.
Cele mai frecvente greșeli ale elevilor în timpul examenelor scrise apar din cauza neatenției la citirea enunțurilor. „Elevii tind să nu citească cu atenție cerințele și omit să identifice toate situațiile necesare. Abordarea liniștită și răbdătoare a subiectelor este crucială pentru a evita astfel de erori”, a concluzionat Claudia Sava.